|
Scenariusz lekcji z j. polskiego do kl. V w zakresie kształcenia językowego...
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3400 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Scenariusz lekcji z j. polskiego do kl. V w zakresie kształcenia językowego opracowany do bloku tematycznego „Anioły dobrej nowiny”
Temat: Anioły, aniołki, aniołeczki...
Cele:
- Doskonalenie kompetencji komunikacyjnej, tzn. umiejętności mówienia , słuchania, czytania, pisania i odbioru różnorodnych tekstów kultury.
- Tworzenie sytuacji, w których uczenie się języka następuje przez świadome i refleksyjne jego używanie.
- Umożliwienie poznania elementu tradycji .
Cele szczegółowe:
Uczeń zna i rozumie znaczenie słowa „anioł.”
Uczeń potrafi: - nazwać cechy anioła oraz cechy człowieka zasługującego na miano „anioła dobroci” - zredagować list do istoty nadprzyrodzonej - obiektywnie ocenić samego siebie - zna zasady pisowni wyrazów z cząstką „nie”
Formy pracy: indywidualna i grupowa
Metody : słowna, działalności praktycznej ucznia, gry dydaktyczne
Przebieg zajęć:
1. Napisanie tematu na tablicy – wyjaśnienie określeń (zdrobnienia wyrazowe). 2. Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Kto to jest anioł? Wyszukiwanie hasła w słowniku języka polskiego. 3. Zapisanie znaczeń wyrazu „anioł” na tablicy i w zeszycie.
Anioł:
- Według niektórych wierzeń religijnych: istota nadprzyrodzona pośrednicząca pomiędzy bóstwem a człowiekiem, np. anioł stróż, anioł – zwiastun burzy śmierci itp.
- Uosobienie, wcielenie wszystkiego, co dobre (anioł dobroci)
- Przedstawienie istoty w rzeźbie, malarstwie jako uskrzydlonej postaci ludzkiej.
Polecenia dla ucznia:
A Powiedz w jakim znaczeniu zostało użyte słowo „anioł” w podanych zdaniach: 1. Moja siostra jest aniołem, pracuje jako wolontariuszka w szpitalu. 2. Kasia namalowała pięknego anioła. 3. Pani na lekcji religii uczyła dzieci modlitwy „Anioł Stróż”.
B Kogo ze swoich kolegów, koleżanek nazwałbyś aniołem dobroci. Napisz o tej osobie krótki artykuł do gazetki szkolnej.
C Przeczytaj uważnie fragment tekstu J. Korczaka „Legenda o pieśni”
Pewnego razu wzbił się orzeł tak wysoko, że dofrunął do nieba. Patrzy, a tu aniołowie zebrali się i na coś czekają. A tu jeden anioł przyniósł złotą skrzynkę, otworzył ją brylantowym kluczem i wyjął sznur pereł; rozwiązał jedwabny sznurek i zaczął wszystkim aniołom perły rozdawać, każdemu po jednej. Wielki był przy tym porządek, żaden z aniołów nie pchał się, nie kłócił, nie skarżył, nie krzyczał.
Na podstawie tekstu odpowiedz na pytanie: Czego nie robi anioł?
Anioł: ............................................................................................
Jakie to części mowy?
Uzupełnij zdanie:
Przeczenie „nie” z ................................. piszemy oddzielnie.
Jacy są aniołowie w powyższym fragmencie?
Podaj przynajmniej 4-5 przymiotniki.
Aniołowie (jacy?)
Na podstawie tekstów napisz, czy mógłbyś być aniołem. Uzasadnij wypowiedź w 3-4 zdaniach.
„Gdyby do szkoły chodziły anioły, wyglądałoby to dosyć normalnie. Tyle tylko, ze anioł anioła W czasie lekcji piórnikiem nie walnie. (...) Do naszej szkoły nie chodzą anioły. Rzec by można, że nawet odwrotnie. Czasem słychać tu wrzaski piekielne, Podkreślano to już wielokrotnie.”
Rozwiąż krzyżówkę, a dowiesz się jaki wyraz jest antonimem słowa „anioł”.
S
|
K
|
R
|
Z
|
Y
|
D
|
Ł
|
A
|
|
|
A
|
N
|
I
|
O
|
Ł
|
E
|
K
|
|
A
|
R
|
C
|
H
|
A
|
N
|
I
|
O
|
Ł
|
|
|
N
|
I
|
E
|
B
|
O
|
|
|
Ś
|
P
|
I
|
E
|
W
|
|
|
M
|
I
|
C
|
H
|
A
|
Ł
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Bez nich trudno sobie wyobrazić anioła
- Zdrobnienie wyrazu „anioł”
- Przełożony („szef”) aniołów
- „Mieszkanie” aniołów
- Anielski w kościele, może też być chóralny
- Imię Anioła – słynnego rzeźbiarza i malarza włoskiego
Diabeł – antonim słowa „anioł” (wyraz przeciwstawny) kontrast
Według wierzeń chrześcijańskich: anioł stale czuwający nad człowiekiem to anioł ...............(stróż)
Polecenie dla ucznia (może to być praca domowa):
Napisz list do swojego Anioła Stróża z prośbą o ... (o coś czego nie można kupić) prośbę swoja uzasadnij
Teksty wykorzystane w konspekcie:
„Legenda o pieśni” J. Korczak „Słowa zwykłe i niezwykłe” – M. Nagajowa Podr. do kl. V „Gdyby do szkoły chodziły anioły” – słowa piosenki zamieszczone w podr. „Odkrywamy świat...” do klasy IV str. 72 z serii „Błękitna szkoła”.
Uwaga: Ilość ćwiczeń pisemnych i ustnych do wyboru (według własnego uznania). Niektóre ćwiczenia można całkowicie pominąć, np. krzyżówkę.
Scenariusz opracowały: E. Kazimierczyk B. Pietkiewicz
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|